آموزش نصب کرکره برقی

آموزش نصب کرکره برقی : در این مقاله به صورت دقیق به آموزش مراحل نصب و اجرای کرکره اتوماتیک می پردازیم و توضیحات لازم را ارائه می کنیم.

آشنایی با کرکره اتوماتیک

کرکره برقی ، یکی از انواع درب اتوماتیک است که با هدف افزایش امنیت برای سازه ها و مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کرکره اتوماتیک به کمک موتور در راستای عمودی بالا و پایین رفته و فضای موردنیاز برای تردد را در اختیار افراد یا ماشین ها قرار می دهد. این وسیله را می توان شکل جدید و مدرن کرکره های قدیمی دانست.

کرکره برقی در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک از تیغه هایی با جنس مختلف ، تشکیل شده اند. اجزای کرکره برقی شامل ریموت ، کنترل پنل ، تیغه ، موتور ، ریل ، شفت ، اندکپ و ... می باشد.

با توجه به استقبال بالا از استفاده از کرکره برقی در مراکز مختلف ، لازم دانستیم که مقاله ای تحت عنوان " آموزش نصب کرکره برقی " ارائه دهیم تا راهنمای خوبی برای علاقمندان به نصب و راه اندازی کرکره برقی باشد.

کرکره برقی متشکل از تیغه های عایقی است که با سر خوردن آنها ، بالا و پایین می رود. هنگامی که کرکره برقی بالا می رود ، تیغه های آن درون محفظه ای رول می شوند. زمانی که کرکره برقی به سمت پایین می آید ، بر روی کف زمین قرار می گیرد. امکان باز و بسته شدن کرکره برقی توسط ریموت ، رمز عبور ، اپلیکیشن های نصب شده در گوشی همراه و ... وجود دارد.

نصب صحیح کرکره اتوماتیک موجب عملکرد بهینه و ایده آل کرکره برقی می شود. اگر نصب کرکره اتوماتیک به صورت اصولی انجام شود ، در افزایش طول عمر کرکره برقی تأثیرات مثبتی دارد. حال به بررسی مراحل نصب کرکره اتوماتیک می پردازیم.

پیش نیاز آموزش نصب کرکره برقی : آشنایی با اجزاء و قطعات کرکره برقی

با مهمترین اجزاء و قطعات کرکره برقی به صورت مفصل آشنا می شویم :

نوع موتور و نوع تیغه کرکره برقی

در اولین گام باید شرایط نصب موتور و تیغه ها را بر اساس نوع موتور و تیغه کرکره برقی ، مشخص کنید. ابعاد دهنه ورودی باید به صورت حدودی مشخص شود. حال باید بررسی کنید که رول کرکره به سمت بیرون باشد و یا به سمت داخل باشد. این نکته را باید درنظر داشت که برای درب هایی که نفررو نیستند ، باید رول به بیرون را انتخاب نمود. اما در ورودی های مسکونی، اداری و تجاری که درب های نفررو داخل کار قرار می گیرند ، باید رول کرکره را به سمت داخل انتخاب نمود.

 

 

آموزش نصب کرکره برقی                                                                    آموزش نصب کرکره برقی

 

 

انتخاب نوع موتور بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد. موتور کرکره برقی در سه نوع توبولار ، ساید و سانترال وجود دارد. در اغلب مواقع برای مغازه ها و فروشگاه ها از موتورهای سانترال استفاده می شود. موتورهای سانترال دارای کاسه فنر خاصی بوده که باز شدن کرکره برقی در زمان قطعی برق را ممکن می کند. در ادامه مبحث آموزش نصب کرکره برقی ، با رایج ترین موتور کرکره برقی آشنا می شویم.  در شرایط حال حاضر ، تمایل بیشتری به استفاده از موتورهای توبولار می باشد. زیرا این موتورها با توجه به قیمت خوبی که دارند ، عملکرد و طول عمر مناسبی دارند. اما موتورهای توبولار برای دهنه های بسیار بزرگ نمی توانند مناسب باشند. برای دهنه های بسیار بزرگ باید از موتورهای ساید استفاده نمود.

تیغه آلومینیوم و یا تیغه گالوانیزه

تیغه کرکره برقی ، بدنه کرکره را تشکیل داده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تیغه ها بر اساس مکانیزم خاصی باید به شکل ریلی بر روی یکدیگر مونتاژ شوند و یک رول شوند. با توجه به جنس ، ضخامت و ظاهر تیغه ها ، آنها را به چندین نوع تقسیم می کنند. روال کلی بدین صورت است که در دهنه های بسیار بزرگ تیغه 100 میلی متری ، در دهنه های متوسط تیغه 80 میلی متری و برای پنجره ها و دهنه های کوچک تیغه های 60 میلی متری به کار می روند. پیش نیاز آموزش نصب کرکره برقی ، آشنایی با اجزای کرکره برقی به ویژه موتور و تیغه است.

انتخاب جنس تیغه ها ( آلومینیوم و یا گالوانیزه ) ، اختیاری است و با توجه به خواست کارفرما تعیین می شود. تیغه ها به لحاظ ظاهری در دو نوع تیغه های قوس دار و تخت می باشند. دسته بندی های دیگری برای تیغه های کرکره اتوماتیک وجود داشته که لازم به توضیح آنها نیست.

کاربرد شفت در کرکره برقی

تمامی تیغه های کرکره برقی داخل شفت ، رول می شوند. شفت ها به لحاظ ظاهری متفاوت بوده و ممکن است دایره ای و یا هشت ضلعی باشند. شفت از یک سر به موتور رسیده و از سر دیگر به اندکپ می رسد. شفت ها در اندازه های مختلفی وجود داشته که برای انتخاب شفت با قطر مناسب ، بایستی به اندازه و وزن تیغه ها توجه نمود.

اهمیت نصب درست ریل ها

پیش از پرداختن به مبحث آموزش نصب کرکره برقی ، با ریل ها آشنا می شویم. ریل ها ، در واقع مسیر حرکت تیغه ها هستند که در جنس های آلومینیومی ، گالوانیزه و ... وجود دارند. نصب ریل ها به شکل های مختلفی قابل انجام است که برخی از آنها را در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

آموزش نصب کرکره برقی

 

 

اندکپ کرکره برقی ، از اصلی ترین اجزاء کرکره

اندکپ موجب اتصال شفت به یاتاقان می شود. این قطعه هیچگاه در جهت موتور نبوده و همواره در جهت عکس موتور است. اگر اندکپ در کرکره برقی وجود نداشته باشد ، گذاشتن و برداشتن شفت در دهنه با مشکل مواجه است. کرکره برقی به دو تکیه گاه استوار است که یکی از آنها در نزدیکی موتور و دیگری در طرف مقابل موتور است. اندکپ در این تکیه گاه ، ایفای نقش داشته و در چرخش آسان سیستم نقش دارد. اندکپ در بخش انتهایی محور سیستم تعبیه شده و به گونه ای در تحمل وزن کرکره برقی ، دخیل است.

قوطی و پلیت کرکره برقی

پیش از آموزش نصب کرکره برقی ، با قوطی و پلیت کرکره برقی آشنا می شویم که به نظر برخی از کاربران ، کم اهمیت تر از سایر اجزاء به شمار می آیند. قوطی ها بایستی در دو سر عرض کرکره به کار بروند. ریل ها را بر روی قوطی ها پیچ می کنیم. قوطی هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند ، 40 * 40 میلی متر است.

پلیت کرکره برقی ، در راه اندازی کرکره برقی نقش دارد. لوله های شفت ، بلبرینگ ها ، اندکپ ها و ... توسط پلیت نگهداری می شوند. پلیت به شکل جفت می باشد و در طرفین کرکره اتوماتیک تعبیه می شود. برای اینکه پلیت بتواند وزن کرکره را تحمل کند ، باید به اندازه کافی ضخیم باشد. پلیت های نازک که ضخامت استاندارد را نداشته باشند ، سریعاً خراب می شوند. لذا در آموزش نصب کرکره برقی تأکید زیادی می کنیم که به ضخامت پلیت توجه کنید.

نقش یاتاقان در کرکره برقی

یاتاقان ، نوعی بلبرینگ بوده که به طور هرزگرد مورد استفاده قرار می گیرد. درون یاتاقان ، لوله اندکپ تعبیه شده است. یاتاقان بایستی به پلیت وصل شود. اگر یاتاقان ها بسیار داغ شوند ، دچار مشکل شده و وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند.

کپس کرکره برقی

یکی دیگر از قطعات مهم کرکره برقی ، کپس است که به منظور ممانعت از حرکت خطی تیغه ها بر روی یکدیگر به کار می رود. سر خوردن تیغه ها بر روی یکدیگر ، عملکرد کرکره برقی را با مشکل مواجه می کند. لذا باید قطعاتی را در کرکره برقی به کار برد که از حرکت غیرنرمال تیغه ها جلوگیری کنند. کپس ها در چندین نوع وجود داشته که با توجه به نوع تیغه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه آموزش نصب کرکره برقی با انواع کپس آشنا می شویم. کپس شامل کپس یک طرفه و دو طرفه می باشد. کپس یک طرفه ، تنها توان ایجاد محدودیت در حرکت یک تیغه را دارا می باشد. لذا این نوع کپس را باید بر روی هر تیغه و در هر سر تیغه تعبیه نمود.

اما کپس های دو طرفه امکان کنترل دو تیغه را دارا می باشند. لذا دیگر نیازی نیست که برای هر تیغه ، یک کپس به کار برد. یک کپس دو طرفه برای هر دو تیغه ، کفایت می کند.توجه داشته باشید که برای هر دو سر تیغه باید به نصب کپس اقدام نمود.

محاسبات لازم برای نصب کرکره اتوماتیک

محاسبات ، از مهمترین مراحل اجرا و پیاده سازی کرکره اتوماتیک می باشند. کوچکترین اشتباهی در محاسبات ، سبب بروز اختلال در عملکرد کرکره برقی خواهد شد. در ادامه به صورت دقیق به بررسی این محاسبات می پردازیم :

نحوه محاسبه تعداد تیغه ها ( آموزش نصب کرکره برقی )

ارتفاع کرکره برقی ، تعیین کننده تعداد تیغه ها است. نخست باید عرض تیغه ها را مشخص نمود و سپس ارتفاع کرکره را بر عرض تیغه ها تقسیم نمود تا تعداد تیغه ها ، مشخص شود. بنابراین محاسبه تعداد تیغه ها ، آسان است و فرمول پیچیده ای ندارد.

ارتفاع بازشو کرکره برقی

منظور از ارتفاع بازشو ، ارتفاعی است که در اختیار ترددکنندگان به منظور عبور و مرور از درب قرار می گیرد. بعد از نصب و در شرایطی که کرکره در ماکزیمم ارتفاع است ، بایستی یک یا دو تیغه داخل ریل جای بگیرد. بنابراین ، ارتفاع بازشو باید از زیر این تیغه ها تا سطح زمین محاسبه شود. اگر به قرارگیری یک یا دو تیغه داخل ریل توجه نشود ، ارتفاع بازشو به درستی محاسبه نمی شود.

عرض بازشو کرکره برقی

یکی از نکات مهم آموزش نصب کرکره برقی ، محاسبات کرکره برقی است. عرض بازشو ، به حد فاصل سطح بیرونی دو ریل درون دهنه گفته می شود. برای اینکه عرض بازشو را محاسبه کنیم ، باید عمق داخلی ریل ها را از عرض قوطی به قوطی  کم کنیم.

محاسبات آهن کشی

به منظور نگهداری شفت و موتور ، باید پلیت را نصب نمود. پلیت ها را توسط جوش نصب می کنند. ریل ها باید بر روی سطح مستحکمی نصب شوند. لذا از سطح آهنی استفاده شده که ریل را بر روی آن نصب کنند. اما اگر سطح کف زمین ، استحکام لازم را داشته باشد و کاملاً تراز باشد ، نیازی به استفاده از سطح آهنی نمی باشد. اما در اغلب مواقع به نصب سطح آهنی اقدام می کنند.

در آهن کشی ، دو قوطی در پشت محلی که قصد داشته ریل کار شود ، نصب می کنیم. برای قوطی کشی ، حتماً توجه داشته باشید که قوطی ها تراز باشند. برای این کار از شاغول استفاده کنید.

عرض قوطی به قوطی ( آموزش نصب کرکره برقی )

منظور از عرض قوطی به قوطی ، فاصله دو قوطی تعبیه شده در قسمت قبل ( آهن کشی ) است. در وضعیتی که در سطح زیرین کار قوطی کار نشده است ، اندازه میان دو طرفی که ریل قرار است بر روی آن تعبیه شود را به صورت دقیق اندازه گیری نمایید. این مقدار ، عرض قوطی به قوطی کرکره برقی است.

  • در انتهای محاسبات باید درنظر داشته باشید که برای کار ، بادخور تعیین کنید. میزان بادخور بر اساس عرض ورودی ، دقت برش و مونتاژ تعیین می شود. بادخور را برای عرض های سه متری ، حدود یک و نیم تا دو سانتی متر درنظر می گیرند. همچنین برای عرض های پنج متری ، بادخور را حدود سه سانتی متر درنظر می گیرند. انتخاب میزان بادخور بیشتر بر اساس تجربه نصاب صورت می گیرد.

آموزش نصب کرکره برقی با موتور MC

حال با دقت به بررسی مراحل نصب کرکره اتوماتیک می پردازیم. البته چگونگی نصب کرکره برقی با توجه به نوع کرکره برقی ، ممکن است اندکی متفاوت می باشد. ما به بررسی مراحل نصب کرکره برقی با موتوری از نوع مرکزی MC می پردازیم.

سیستم انتقال قدرت و نیروی محرکه در موتورهای MC با کرکره های دستی ، تفاوت زیادی دارد. در کرکره های دستی ، نیروی دست کاربر نقش مهمی را ایفا می کند. در کرکره های جدید و پیشرفته ، موتور حکم دست را در کرکره های قدیمی دارد.

نصب پلیت ، شفت و ناودانی

جهت نصب موتور MC باید دو پلیت را در طرفین کرکره تعبیه نمود. از شلنگ تراز برای نصب پلیت ها استفاده می کنیم تا پلیت ها در یک راستا سوار شوند. شفت موتور ام سی بر روی ناودانی نصب می شود. بعد از اینکه پلیت ها نصب شدند ، بایستی دو تکه ناودانی بر روی آنها تعبیه نمود تا برای نصب شفت موتور دچار مشکل نباشیم. آموزش نصب کرکره برقی را ادامه می دهیم.

ماکزیمم نقطه ای که کرکره قرار می گیرد ، آنجایی است که یک یا دو تیغه کرکره داخل ریل باشند. در مرحله نصب صفحه پلیت و ناودانی باید فاصله تا سقف را مدنظر قرار دهید. زمانی که تیغه های کرکره بالا می روند ، اصلاً نباید به سقف بخورند. لذا یک نصاب ماهر باید این مسئله را درنظر بگیرد.

در موتور ام سی ، ناودانی ها از شیارهایی برخوردار می باشند. دو طرف شفت باید سوراخ هایی داشته باشد تا به راحتی بر روی ناودانی بسته شود. حال نوبت به نصب شفت می رسد. برای این کار نخست موتور و کاسه فنر را بر روی شفت تعبیه می کنیم. توجه داشته باشید که قرارگیری موتور باید به گونه ای باشد که مرکز شفت ، محل قرارگیری تاچ موتور باشد.

نصب موتور کرکره اتوماتیک

موتور MC ، دو بخش است که هر دو بخش آن از سمت شفت وصل شده و به خوبی محکم می شوند. موتور ، باید کاملاً بر روی شفت فیکس شود. نکته مهمی که در آموزش نصب کرکره برقی باید به شما عرض کنیم ، توجه به اتصال درست کابل های موتور است. یکی از کابل های موتور ، مخصوص خلاص کن و سایر آنها برای برق است. زمانی که موتور را نصب می کنید ، باید شفت را با ابزار مناسبی سوراخ کرده تا بتوانید سیم های موتور را از آنجا رد کنید.

نصب فنر کرکره اتوماتیک

حالا نوبت به نصب فنر می رسد. نصب کاسه فنر بر اساس عرض پروژه انجام می شود. بر اساس استاندارد کار به ازای هر یک متر ، باید یک کاسه فنر قرار داد. برای کوک فنر باید تعداد دور به روی شفت را حساب کنید. این مسئله بسیار مهم است ، چرا که فنرها با توجه به تعداد دور کوک می شوند. لذا نکته مهم دیگر در آموزش نصب کرکره برقی ، توجه به کوک فنرها بر اساس تعداد دور است. در صورتی که کوک فنرها کمتر از حد لازم باشد ، ممکن است در دور انتهایی به دلیل حرکت در جهت مخالف فنر ، با شکستگی فنر مواجه شویم.

همچنین در دورهای آخر ، موتور به تنهایی مسئول تحمل نیروی کرکره است که در این شرایط فشار زیادی به آن وارد شده و خراب شود. حال اگر کوک فنرها بیشتر از تعداد دورها باشد ، مجدداً فشار زیادی به موتور وارد شده و موتور خراب می شود.

در ادامه نصب فنر دقت داشته باشید که در دور انتهای فنر ، شیارهایی وجود دارد که شیار نخست مخصوص تثبیت فنر بر روی شفت و شیار آخر مخصوص تثبیت فنر بر روی کاسه است. برای محکم کردن فنر از پیچ و مهره ها استفاده کنید. در واقع نمی توان فنر را به دلیل خاصیت نوسانی و جنس خاص آن با جوش ، محکم نمود و باید از پیچ و مهره برای محکم کردن آن استفاده نمود.

نصب تیغه ها ( آموزش نصب کرکره برقی )

حال باید نخستین تیغه کرکره برقی را علامت گذاری نمود. علامت گذاری نخستین تیغه بر اساس مکان پیچ ها روی کاسه و موتور است. در موتور ام سی نیازی به جا انداختن تعدادی از تیغه های ابتدایی بر روی شفت نمی باشد. چرا که بعد از علامت گذاری و سوراخ کاری اولین تیغه بعد از تعبیه نمودن شفت ، نصب تیغه ها بر روی شفت به آسانی امکان پذیر است.

بعد از اینکه شفت بر روی ناودانی ها نصب شد ، تیغه ها را می توان بر روی شفت نصب نمود. نصب تیغه ها باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. پیش از نصب تیغه ها در محل ، هر سه تا پنج تیغه را در کارخانه یا کارگاه سروهم بندی می کنند. بدین ترتیب به راحتی می توان تیغه های از پیش سروهم بندی شده را در کنار یکدیگر نصب نمود. در مرحله سروهم بندی کردن تیغه ها ، باید به نصب کپس های لازم اقدام نمود. البته این کار را برای تیغه اولی و آخری انجام نمی دهیم. سروهم بندی کردن تیغه ها و نصب کپس های موردنیاز آنها از قبل ، سبب راحتی کار در روز نصب پروژه می شود. بنابراین در آموزش نصب کرکره برقی به این مسئله اشاره نموده تا آن را به خاطر داشته باشید.

تعداد تیغه های موردنیاز را در مرحله محاسبات ، حساب کرده ایم. دقت کنید که اگر تعداد تیغه ها به درستی انتخاب نشوند ، مشکلاتی را در زمان باز و بسته شدن کرکره برقی ایجاد می کنند. تیغه های کرکره برقی باید در زمان باز و بسته شدن ، حرکت روانی را داشته باشند.

نصب کپس ها و ریل کرکره برقی 

بعد از نصب تیغه ها باید نصب کپس ها را کامل کنید. حال کرکره برقی را باز کنید تا ماکزیمم ارتفاع ممکن بالا برود. حال باید ریل ها را داخل تیغه ها جا بیاندازید و نصب ریل ها بر روی سطوح کناری را انجام دهید. کوچکترین خطایی در نصب ریل ، بالا و پایین رفتن کرکره برقی را دچار مشکل می کند. لذا توجه شود که حتی خطای میلی متری هم در این قسمت رخ ندهد.

تنظیمات میکروسوئیچ ( آموزش نصب کرکره برقی )

در این مرحله باید میکروسوئیچ های محدودکننده حرکت را به صورت اصولی تنظیم نمود. در موتورهای MC ، میکروسوئیچ ها بر روی بدنه موتور هستند و درون رول پیچ تعبیه شده اند. میکروسوئیچ ها دارای یک پیچ هرزگرد و دو مهره هستند. زمانی که موتور حرکت می کند ، مهره ها به طرفین حرکت کرده و سبب شده که موتور متوقف شود.

برای تنظیمات میکروسوئیچ پایین ، کار بسیار راحت تری از تنظیمات میکروسوئیچ بالا دارید. مسلماً وقتی کرکره پایین است ، تسلط بیشتری بر موقعیت موتور دارید. به منظور تنظیمات میکروسوئیچ بالا ، کرکره برقی را باز کرده و پس از آن ببندید و مهره ها را به طرف بالا تنظیم کنید. با صبر و حوصله ، کرکره برقی را چند بار بالا و پایین برده تا این کار را بدون خطا انجام دهید.

نصب ریموت و برد رسیور ( آموزش نصب کرکره برقی )

بعد از مراحل گفته شده ، نصب ریموت کرکره برقی را انجام می دهیم تا کرکره برقی توسط ریموت باز و بسته شود. برد رسیور ، به منظور امکان کنترل کرکره برقی از راه دور تعبیه می شود. برد رسیور حتماً از یک سری ترمینال هایی برای سیم کشی ها برخوردار است. دو نوع برد رسیور داریم که شامل برد رسیور کرکره چهار کاناله و برد رسیور فول کانال می باشند.

برد رسیور کرکره چهار کاناله از 5 ترمینال برخوردار است که دو مورد از آنها برای برق ورودی و سه مورد از آنها برای اتصالات کابل های موتور به آن می باشند. هنگامی که کابل های ذکر شده ، متصل شوند و جریان برق وصل شود ، چراغ برد به وضعیت چشمک زن در می آید.

برد رسیور فول کانال از برد رسیور چهار کاناله ، 4 ترمینال بیشتر دارد که این ترمینال های اضافه تر مربوط به اتصال چشمی ها است. این نوع برد از سه دیپ سوئیچ برخوردار است که شامل 1- مود یک کانال و چهار کانال ، 2- تغییر جهت حرکت موتور و 3-  فعال و غیر فعال نمودن قابلیت بسته شدن اتوماتیک می باشد.

تنظیمات ریموت کرکره اتوماتیک

در ادامه مبحث آموزش نصب کرکره برقی با تنظیمات ریموت آشنا می شویم. برای اعمال تنظیمات ریموت ، باید از کلید فشاری LRN استفاده نمود. به معرفی و شناساندن ریموت به کرکره برقی ، کددهی می گویند. حال برای اینکه کددهی ریموت را انجام دهیم ، کلید LRN را گرفته و رها می کنیم. سپس مشاهده نموده که چراغ در وضعیت چشمک زن قرار می گیرد. اینک باید کلید ریموت موردنظر را اندکی نگه داشته تا چشمک زدن سریعتر انجام شود. بدین ترتیب به راحتی ، کددهی ریموت انجام می شود.

کلید Time ، مخصوص تنظیمات مدت زمان کارکرد موتور می باشد. جهت اعمال این تنظیمات باید کرکره را تا پایین ترین حد ممکن آورده و کلید تایم را گرفته و رها کنید. سپس کلید A ریموت را انتخاب کنید. در این حالت ، کرکره بالا رفته و برد به سنجش زمان می پردازد. بعد از اینکه کرکره ایستاد ، کلید A را انتخاب می کنیم.

نکته دیگری که در ادامه آموزش نصب کرکره برقی باید بدان اشاره کنیم ، پاک کردن تمام ریموت ها است. به منظور پاک نمودن ریموت ها باید کلید LRN را حدود ده ثانیه گرفته و سپس رها کنید. سپس چراغ چشمک زن در وضعیت چشمک زدن قرار می گیرد. پس از این ، تمامی ریموت های کددهی شده به راحتی پاک می شوند و دیگر این ریموت ها ، امکان باز و بسته کردن کرکره برقی را ندارند.

نصب کرکره اتوماتیک با موتور توبولار یا Tubular

حال نصب کرکره اتوماتیک با موتور توبولار را به شما آموزش می دهیم :

ویژگی های موتور توبولار کرکره اتوماتیک ( Tubular Motor )

موتور توبولار ، یکی از انواع موتور کرکره برقی است که سبک و کوچک است. موتورهای توبولار در انواع مختلفی شامل 120 نیوتون و 140 نیوتون و ... وجود دارند. این نوع موتورها ، مصرف برق بسیار کمی دارند. سرعت عملکرد موتور توبولار در حد ایده آل است . قیمت موتور توبولار به نسبت سایر موتورها پایین تر است. موتورهای توبولار ، مناسب ترین موتور برای مکان هایی با حجم تردد کم هستند. این نوع موتورها در زمان کار کردن ، اصلاً صدای زیادی نمی دهند و یک گزینه مقرون به صرفه و ایده آل برای کرکره برقی می باشند.

مرحله اول نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار

آموزش نصب کرکره برقی با موتور توبولار را به شما ارائه می دهیم. موتور توبولار ، استوانه ای شکل است. حرکت شفت به صورت دورانی است. محل نصب موتور ، شفت می باشد. موتور توبولار از دو بخش تشکیل شده است که بخش استوانه ای کاملاً داخل شفت جای گرفته و بخش مکعبی در خارج از شفت تعبیه می شود.

زمانی که موتور روشن می شود ، بخش های استوانه ای و مکعبی شروع به چرخش می کنند. در ادامه ، بخش مکعبی ثابت مانده و بخش استوانه ای به صورت چرخشی حرکت می کند. در این حالت ، شفت می چرخد. این موتور از میکروسوئیچ های محدودکننده حرکت برخوردار است که حالت پیچ مانند دارد.

با نگاهی به موتور ، دو پیچ آلن را می بینید که هر یک برای محدودکننده حرکت یک طرف موتور توبولار است. در اطراف پیچ ، نمادهای مثبت و منفی وجود دارد که جهت افزایش یا کاهش حرکت را نشان می دهد. یادگیری تمامی نکات و جزئیات آموزش نصب کرکره برقی ، ضرورت دارد.

در این بخش ، یک پیچ آلن بزرگ وجود داشته که مخصوص حرکت در وضعیت خلاص موتور می باشد. از بخش مکعبی موتور ، سه دسته سیم بیرون آمده است. امکان کنترل موتور پس از اتصال به کلید و یا برد رسیور وجود دارد.

مرحله دوم نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار

اگر دقت کرده باشید ، بیان کردیم که شفت در این سیستم دارای حرکت دورانی است. در نتیجه ضرورت دارد که از یک طرف نیروی دورانی اعمال شده و از طرف دیگر شفت هرزگرد می شود تا برای حرکت چرخشی سیستم ، مشکلی وجود نداشته باشد.

موتور توبولار را از یک سمت به شفت و از طرف دیگر فیکس و ثابت می کنیم. بست ستاره ای موجود در کارتن موتور توبولار به منظور فیکس کردن موتور مورد استفاده قرار می گیرد. آموزش نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار با سایر کرکره برقی ها ، اندکی تفاوت دارد. لذا به مطالب گفته شده کاملاً توجه کنید و تفاوت ها را متوجه شوید.

سطح موتور توبولار را به دقت نگاه کنید. یک بخشی وجود داشته که داخل ستاره ای قرار دارد و با استفاده از پین و اشپیل فیکس می شود. به منظور ایجاد مکانیزمی مشابه با مکانیزم هرزگرد در طرف دیگر موتور ، یاتاقان و اندکپ به کار می رود. اندکپ یک میله توپر و یک جفت ورق استوانه ای شکل دارد. یکی از ورق ها باید در آخر میله توپر وصل شود. این قسمت باید داخل شفت گذاشته شود. ورق دیگر در راستای میله توپر حرکت می کند. ورق دوم را بر روی شفت با استفاده از جوش وصل می کنیم. در این حالت ، میله توپر از آخر شفت خارج شده و قابل جابه جایی به طرف داخل و بیرون شفت است. اینک ، باید یاتاقان را بر روی پلیت مقابل تعبیه نمود. بدین ترتیب مونتاژ موتور و اندکپ را با موفقیت انجام داده و به سراغ مرحله بعد می رویم.

مرحله سوم نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار ( آموزش نصب کرکره برقی )

 حال در این مرحله باید یک شفت برای کرکره برقی انتخاب نمود که قطر ایده آلی داشته باشد. نگاهی به قسمت استوانه ای موتور انداخته و قطر انتهایی آن را اندازه گرفته تا شفت را بر اساس آن ، انتخاب کنید. اگر قصد تغییر نوع شفت را دارید ، باید به اجزای پلاستیکی تاچ و آداپتور روی موتور توجه کنید. شکل ظاهری تاچ و آداپتور ممکن است هشت ضلعی و یا دایره ای باشد که هر یک بر اساس اندازه خود ، شفت مخصوص به خود را داشته که تنها باید از آنها استفاده نمود.

مرحله جا زدن موتور داخل شفت بسیار مهم است و باید به درستی انجام شود. نخست باید موتور را تا قسمت برجستگی پلاستیکی بر روی شفت گذاشت. اول و آخر موتور را روی سطح شفت با مداد مشخص کنید. موتور را توسط پیچ به موتور وصل می کنیم. چرخش موتور به میکروسوئیچ توسط قطعه پلاستیکی که سر قسمت استوانه ای موتور است ، انتقال داده می شود.

نکته مهم دیگر درباره آموزش نصب کرکره برقی این است که میکروسوئیچ ، قطعه حساسی است. مرکز میکروسوئیچ باید بر روی شفت با مداد مشخص شود. سپس این نقطه را با ابزار مناسب سوراخ نمایید. بعد از این کار می توانید موتور را به راحتی داخل شفت جاگیر کنید. نقطه ای که سوراخ کردیم را با استفاده از پیچ ببندید. در نهایت ، باید ورق گرد اندکپ را به سر دیگر شفت وصل کرد. حتماً با جوشکاری ، اتصالات را انجام دهید.

مسئله دیگری که باید بدان توجه نمود این است که پیچ های مربوط به اتصال تیغه اول به شفت ، اصلاً در نزدیکی موتور و اندکپ قرار نگیرند. محل نصب پیچ را به گونه ای تنظیم کنید که مابین موتور و اندکپ و در مرکز شفت قرار بگیرد. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است.

مرحله چهارم نصب کرکره برقی با موتور توبولار

در ادامه مبحث " آموزش نصب کرکره برقی "  به مرحله نصب پلیت می رسیم. پلیت ها در انواع مختلفی وجود داشته که در اینجا از پلیت صنعتی شیاری استفاده می کنیم. با دقت به پلیت ها نگاه کنید. دو شیار بر روی پلیت ها وجود دارند که برای بستن ستاره ای سر موتور و یاتاقان سمت مقابل ، مناسب هستند. شفت را اندکی در راستای مستقیم ، حرکت دهید. برای پیشگیری از اصابت رول پیچ به سقف ، بایستی قطر رول پیچ در موتور توبولار را به درستی حساب کرد. مقدار حاصله ، از مرکز پلیت است. در نتیجه ، اندازه گیری باید از مرکز پلیت انجام شود. برای نصب پلیت از ابزار مناسب تراز استفاده نموده تا پلیت در شرایط کاملاً تراز نصب شود.

مرحله پنجم نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار ( آموزش نصب کرکره برقی )

نکته مهم درباره نصب تیغه ها به شفت در موتورهای توبولار و ساید این است که تیغه و شفت باید توسط پیچ به یکدیگر وصل شوند. با استفاده از پیچ سر مته ، به انجام این کار اقدام کنید. البته می توانید مهره ای را داخل شفت جوش داده و با پیچ و مهره کردن ، این اتصال را انجام دهید.

تیغه های کرکره برقی در انواع مختلفی از جمله تک جداره و دو جداره وجود دارند. چنانچه تیغه مورداستفاده برای کرکره از نوع دو جداره باشد ، در لایه ی نخست یک شکافی ایجاد کنید تا اتصال را انجام دهید. استفاده از پیچ و مهره موجب استحکام بسیار زیاد کار می شود.

آموزش نصب کرکره برقی دارای موتور توبولار به تدریج به انتهای خود می رسد. بعد از وصل نمودن نخستین تیغه به شفت باید برای نصب شفت و موتور در روز نصب پروژه ، اول ستاره ای موتور توبولار و یاتاقان را بر روی پلیت ها تعبیه کنید. سپس از دو سر شفت ، به جا انداختن ستاره ای موتور اقدام نموده و اشپیل و پین را جا بیاندازید. اندکپ را به سمت داخل شفت حرکت دهید. اندکپ را باید داخل یاتاقان جا بیاندازید. با توجه به مراحل گفته شده و توضیحات ارائه شده می توان کرکره برقی دارای موتور توبولار را به خوبی نصب نمود. دقت کنید که هیچ یک از مراحل نصب کرکره را جا نیاندازید.

نصب کرکره اتوماتیک دارای موتور ساید

آموزش نصب کرکره برقی دارای موتور ساید را ارائه می دهیم :

ویژگی های موتور ساید

موتور ساید ، یکی از انواع موتورهای کرکره برقی است که همواره در سمت راست کرکره نصب می شود. قدرت موتور ساید بسیار بالا است. همین مسئله سبب شده است که موتور ساید گزینه بسیار مناسبی برای مکان های پرتردد باشد.

موتورهای ساید از ویژگی هایی نظیر بی صدا کار کردن ، نصب آسان ، عملکرد ایده آل ، عدم محدودیت وزنی ، قابلیت باز و بسته شدن در زمان قطعی برق و .... برخوردار است. موتورهای ساید توسط برندهای مختلفی طراحی و ساخته شده که برخی از آنها مانند بارزانته ، اس دی اس و ... بسیار مطرح هستند.

آموزش نصب کرکره برقی دارای موتور ساید ، تفاوت کوچکی با آموزش نصب کرکره اتوماتیک مجهز به موتور توبولار دارد. این نوع موتور حرکت خود را توسط گیربکس زنجیری به شفت منتقل می کند. با توجه به وزن درب ، ظرفیت مناسب موتور ساید را انتخاب می کنند.

مراحل نصب کرکره برقی با موتو ساید

همانگونه که گفتیم ، نصب موتور ساید و توبولار متفاوت است. یکی از اصلی ترین تفاوت ها این است که چنانچه صفحه سمت موتور توبولار را دست کم 5 سانتی متر دورتر از سینه پروفیل ، تعبیه می کردیم ، برای موتور ساید این عدد را باید دست کم 6.5 سانتی متر درنظر بگیریم تا برخوردی میان قطعات موتور و سر تیغه های کرکره برقی ایجاد نشود. این مهمترین تفاوت نصب موتور ساید و توبولار است که از نکات حائز اهمیت آموزش نصب کرکره برقی به شمار می آید.

به منظور تراز کردن شفت از دو سر بایستی مرکز شفت موتور را با مرکز بلبرینگ سمت اندکپ تطبیق داد تا ماکزیمم دقت در کار بدست بیاید. برای نصب کرکره اتوماتیک با موتور ساید به موتور ساید ، رسیور ، دو ریموت کنترل ، اندکپ ، صفحه پلیت ، کاور اندکپ ، شفت و ... نیاز است. نصب هر یک از اجزاء را طبق روال قبل انجام داده و تنها به تفاوت گفته شده توجه داشته باشید.

اجزای گوناگون موتور ساید کرکره برقی

 

 

آموزش نصب کرکره برقی

 

اجزای اصلی موتور ساید شامل کلاهک موتور ، اهرم سر موتور ، پایه های اتصال ، زنجیر خلاص کن و ... می باشد. کلاهک به منظور محافظت از جلوی موتور و متعلقات این قسمت به کار رفته است. پایه های اتصال به صفحه اصلی توسط مهره هایی که درون کارتن موتور است ، مورد استفاده قرار می گیرد. در آموزش نصب کرکره برقی بهتر است به معرفی این اجزاء پرداخته شود تا کاربران به خوبی با آنها آشنا شوند.

زنجیر خلاص کن را بدین منظور مورد استفاده قرار می دهند تا در زمان قطعی برق از طریق کشیدن آن ، امکان باز و بسته شدن درب فراهم شود. یکی دیگر از متعلقات مهم موتور ، اهرم سر موتور می باشد. این اهرم به منظور خلاص کردن موتور به کار می رود. چنانچه اهرم را پایین کشیده ، موتور آزاد می شود و امکان باز و بسته کردن کرکره برقی با دست فراهم می شود. استفاده از این اهرم باید با دقت و احتیاط زیادی انجام شود.

تنظیمات حد بالا و پایین کرکره برقی ساید

پس از نصب کرکره اتوماتیک ، باید تنظیمات مختلفی را انجام داد که یکی از مهترین آنها ، تنظیمات حد بالا و پایین است. لذا لازم دانستیم که در آموزش نصب کرکره برقی ، به این مسئله بپردازیم.

  • دو مهره میکروسوئیچ که مخصوص تنظیمات حد بالا و پایین هستند را پیدا کنید.
  • برای تنظیم حد بالا ، به آرامی کرکره برقی را تا زمانی که بیشتر از دو تیغه درون ریل هستند بالا برده و به محض باقی ماندن دو تیغه درون ریل ، کلید توقف ریموت را فشار دهید. مهره تنظیم حد بالا را تا جایی چرخانده که با قطع کن فوقانی تماس پیدا کند. در این لحظه ، صدای تق مانندی را از خلاص کن رله خواهید شنید.
  • برای تنظیم حد پایین ، کرکره برقی را پایین آورده تا زمانی که تیغه ها بر روی سطح زمین قرار گرفتند ، کلید ریموت را فشار دهید. اینک ، مهره تنظیم حد پایین را تا جایی چرخانده که صدای تق مانند رله شنیده شود.

تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توبولار

در ادامه آموزش نصب کرکره برقی به تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی دارای موتور توبولار می پردازیم.

نخست سوراخ های میکروسوئیچ که برای تنظیمات حد بالا و پایین هستند را پیدا می کنیم.

یک آچار آلن و یا یک آچار مخصوص را آماده کنید.

آچار را درون سوراخ گذاشته و کلید ریموت را به طرف بالا انتخاب کنید تا کرکره بالا برود. زمانی که تیغه های انتهایی درون ریل هستند توسط آچار به چرخاندن پیچ درون سوراخ در جهت منفی اقدام نمایید. تا جایی این کار را انجام داده تا دو تیغه درون ریل باقی بمانند. در صورتی که تیغه های داخل ریل از دو تیغه بیشتر بودند ، آچار میکروسوئیچ را به طرف مثبت حرکت داده و فراموش نکنید که در این حالت ، کلید ریموت به سمت بالا انتخاب شده باشد. به قدری این کار را انجام دهید تا تنظیمات به درستی صورت بگیرد. برای تنظیم حرکت حد پایین بایستی آچار را در یکی دیگر از سوراخ های میکروسوئیچ موتور توبولار جا بیاندازید و مراحل قبل را تکرار کنید تا حد پایین به درستی تنظیم شود.

نصب قفل به منظور امنیت بیشتر ( مرور آموزش نصب کرکره برقی )

قفل سبب افزایش امنیت کرکره برقی می شود. به منظور نصب قفل ، قسمتی که سوراخ دارد را بر روی تیغه آخر کرکره بگذارید. نصب قفل در فاصله یک سانتی متری از ریل ، انجام شود. کرکره برقی را ببندید ، حلقه بعدی و قبلی را در روبروی یکدیگر قرار دهید و توسط جوش ، آنها را نصب کنید. نصب قفل برای کرکره برقی بهتر است انجام شود ، حتی اگر کارفرما لزومی به انجام این کار نمی بیند. زیرا ممکن است کاربران بعدی این وسیله تمایل به استفاده از قفل برای کرکره برقی داشته باشند.

مرور مراحل نصب انواع کرکره برقی به صورت خلاصه

  • اندازه گیری دهنه و بررسی شرایط مکان نصب کرکره برقی
  • جدا کردن کرکره قدیمی در صورت وجود کرکره برقی در مکان نصب
  • نصب صفحه پروفیل جدید ، شاغول کردن پروفیل و درنظر گرفتن بادخور برای آن
  • نصب صفحه پلیت کرکره برقی ( آموزش نصب کرکره برقی )
  • تعبیه نمودن شفت
  • نصب بلبرینگ
  • نصب رسیور کرکره برقی
  • پیاده سازی تیغه ها
  • تنظیمات حد بالا و پایین کرکره برقی
  • نصب قفل

کلام آخر

نصب انواع درب اتوماتیک از جمله کرکره برقی باید به صورت اصولی و درست انجام شود. بی توجهی به کوچکترین اصول و دستورالعملی می تواند عملکرد کرکره برقی را با مشکل بزرگی مواجه کند. افراد زیادی در این زمینه فعالیت داشته و نصب کرکره برقی را انجام می دهند ، در حالیکه بسیاری از آنها اصلاً تبحر و تخصص لازم برای انجام این کار را ندارند.

لذا افرادی که قصد داشته به صورت اصولی به نصب کرکره برقی اقدام نمایند ، باید آموزش نصب کرکره برقی را به خوبی فرا گرفته و در این زمینه مهارت موردنیاز را کسب کنند. توجه داشته باشید که اگر در این زمینه هنوز به مهارت و تخصص کافی دست پیدا نکرده اید ، از انجام این کار خودداری کنید. زیرا ممکن است خطرات و مشکلات مختلفی در حین نصب و پیاده سازی کرکره برقی بوجود بیایند که برخی از آنها جبران ناپذیر باشند.

نصب کرکره برقی باید تحت نظر اساتید و مهندسان خبره و مجرب ، فرا گرفته شود. این مسئله بسیار مهم است و در افزایش مهارت و تبحر شما در زمینه نصب کرکره برقی تأثیرگذار خواهد بود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما