آموزش نصب راه بند اتوماتیک

نصب راه بند اتوماتیک در چندین مرحله انجام می شود. اطلاعات مختصری درباره راه بندهای اتوماتیک و چگونگی نصب آنها ، ارائه می دهیم.

راهبند اتوماتیک چیست ؟

راهبند برقی ، وسیله ای است که به صورت افقی متصل به یک پایه است. راه بند در ارتفاع مشخصی از زمین قرار می گیرد. راهبند برقی در مراکز مختلفی همانند ادارات ، کارخانه ها ، پاساژها ، ترمینال ها ، مجتمع های مسکونی ، کاخ ها و موزه ها و ... نصب می شوند. راه بندها را از جنبه های گوناگونی تقسیم می کنند.

راه بندهای اهرمی الکترومکانیکی ، راه بندهای اهرمی الکتروهیدرولیکی ، پارکینگ بندها ، راه بندهای اتوماتیک زنجیری ، راه بند اتوماتیک ستونی و ... از انواع راه بندها هستند.

دلایل استفاده از راهبند

نصب راه بند اتوماتیک با هدف کنترل عبور و مرور صورت می گیرد. نصب راهبند در افزایش امنیت مراکز مختلف اثرگذار است. افراد غیرمجاز با وجود راهبندهای برقی نمی توانند به مراکز مختلف ورود کنند. راهبندهای دستی برای مراکز پرتردد مناسب نیستند. لذا نصب راهبند برقی برای مکان هایی با رفت و آمد زیاد ، ضرورت دارد.

راهبندها دارای کاربردهای دیگری هستند که یکی از آنها ، بستن یک مکان خاص به منظور ممانعت از تردد است. امروزه در اغلب پارکینگ ها از راهبندهای برقی استفاده می کنند. امکان اتصال راهبندها به ابزارهای کنترل ترافیک و حفاظت وجود دارد. تمامی راهبندهای برقی از کنترل پنل دیجیتالی برخوردار هستند.

خرید انواع راه بند اتوماتیک

قبل از نصب راه بند اتوماتیک حتماً با انواع آنها آشنایی پیدا کنید تا مناسب ترین راهبند را خریداری نمایید. راهبندها در چندین نوع شامل راهبند بازویی ، راهبند زنجیری ، راهبند ستونی ، راهبند ضد تروریستی و ... وجود داشته که خرید هر یک از آنها باید با توجه به حجم تردد مکان موردنظر ، محدودیت های ارتفاعی ، ایمنی و هزینه و ... صورت بگیرد. نصب راهبندهای برقی همانند نصب درب اتوماتیک باید توسط نصابان متخصص انجام شود.

نکات مهم نصب راه بند اتوماتیک

  • فوندانسیون راهبند باید به صورت اصولی پایه ریزی شود. کمترین ابعاد طول ، عرض و عمق چاله بتون ریزی باید معادل با 70 * 70 *70 سانتی متر باشد.
  • مینیمم ابعاد صفحه فلزی روی کار باید 50 * 50 سانتی متر باشد. این صفحه باید در ضخامت یک سانتی متر باشد تا تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.
  • در نصب راهبند برقی باید اطمینان حاصل نمود که صفحه آهنی به پایه بتونی به صورت محکم متصل شده است. برای این کار بایستی شاخک هایی را با ارتفاع معین به زیر صفحه جوش داد تا پایه کاملاً داخل بتن فرو برود.
  • به منظور عبور کابل های برق و مدارات و ... ، لوله ای با ضخامت بیست میلی متر را از مرکز صفحه زیرین رد کرده و آن را به سمت خارج از صفحه هدایت نمود. پس از این کار ، بتن ریزی انجام می شود.

 

نصب راه بند اتوماتیک

 

نکات مهم در پیاده سازی اولیه راهبند

راهبند برای تردد نفررو اصلاً گزینه ایده آلی نیست. برای کنترل عبور و مرور افراد باید از تجهیزات دیگری استفاده نمود.

در نصب راه بند اتوماتیک توجه داشته باشید که پایه راهبند نباید در مسیر آب تعبیه شود. مکان نصب پایه ها باید مستحکم و قابل اعتماد باشد.

فاصله اتاق حراست یا اتاق کنترل تردد از راهبند ، نکته مهمی است که باید بدان توجه نمود.

کابل کشی راهبند اتوماتیک

برای نصب راهبند برقی به چندین کابل نیاز است. سیم 3 * 5.1 برای سیم کشی فاز و نول و ارت راهبند موردنیاز است. همچنین به کابل 4 زوجی با قطر 0.6 برای نصب یراق آلات راهبند مانند چشمی نیازمند هستید. کابل کشی باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. زیرا کوچکترین اختلالی در سیم کشی ها مانع از عملکرد درست راهبند اتوماتیک می شود.

مراحل نصب راه بند اتوماتیک

  • بعد از بتن ریزی پایه و صفحه گذاری ، با استفاده از 4 پیچ بدنه راهبند را به پایه ها وصل کنید.

 

 

نصب راه بند اتوماتیک

  • بوم راهبند را همانند تصویر زیر نصب کنید.

 

نصب راه بند اتوماتیک

 

  • فنر کمکی موتور را باید به درستی تنظیم نموده تا در پایین آمدن و بالا رفتن بوم ، اختلالی ایجاد نشود. بوم را توسط خلاص کن دستگاه بر روی وضعیت خلاص تنظیم نمایید و به صورت دستی به تنظیم بوم با زاویه 45 درجه نسبت به کف زمین اقدام نموده و پس از آن ، بوم را آزاد کنید. چنانچه بوم پایین آمد ، اندکی فنر کمکی موتور را سفت کنید. اما در صورتی که بوم بالا رفت ، پیچ فنر را اندکی شل کنید. این روند را تا جایی ادامه داده که بوم در وضعیت 45 درجه ، ساکن قرار بگیرد.
  • به کمک میکروسوئیچ ها ، محدوده عملکرد راهبند را تنظیم نمایید. این مرحله از نصب راه بند اتوماتیک به صورت دستی انجام می شود.
  • با استفاده از قطعه شیر مانند موجود بر روی گیربکس ، به تنظیمات خلاص کن دستی راهبند اقدام نمایید.
  • وضعیت افقی و عمودی بوم را با دقت بسیار زیادی تنظیم نمایید. گاهی نیاز است که وضعیت افقی و عمودی بوم ها تغییر کنند که این تغییرات برای هر برندی به شکل متفاوتی انجام می شود.
  • در این مرحله باید سیم کشی ها را انجام دهید. این مرحله به تخصص بالایی نیاز دارد و اصلاً کار یک تکنسین و نصاب تازه کار و آموزش ندیده نمی باشد.
  • بر اساس نقشه ها و راهنمایی های ارائه شده از سوی سازنده راهبند ، به برنامه ریزی برد اقدام نموده تا مراحل نصب راه بند اتوماتیک به پایان برسد. این نقشه ها و راهنمایی ها برای هر راهبندی متفاوت است.

برای تنظیمات زمان بسته شدن راهبند ، در قسمت بالای دیپ سوئیچ ، یک را روشن نموده و تایم بسته شدن را توسط پتانسیومتر  VR1 مشخص کنید. چنانچه دیپ سوئیچ یک غیرفعال باشد ، راهبند به صورت اتومات بسته نخواهد شد.

در صورتی که دیپ سوئیچ 2 روشن است ، فلاشر در زمان باز و بسته شدن راهبند به حالت چشمک زن در می آید. اما اگر این مورد غیرفعال باشد ، فلاشر فقط در زمان بسته شدن راهبند در حالت چشمک زن قرار می گیرد.

 

  • موارد فوق خلاصه ای از مراحل نصب راه بند اتوماتیک بود که به سادگی بیان گردید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما