آموزش نصب درب ضد حریق

آموزش نصب درب ضد حریق را به شما ارائه می دهیم تا با روند و پروسه نصب این نوع درب که امروزه خواستار زیادی دارد ، آشنا شوید.

افراد بیش از گذشته به امنیت خانه و محیط کار خود اهمیت می دهند و از روش های مختلف به دنبال افزایش امنیت محیط زندگی و کار خود در برابر سرقت ، آتش سوزی و زلزله هستند. درب های ضد آتش موجب حفاظت از جان و مال افراد در زمان رخداد حادثه می شوند.

با توجه به استقبال بالا از استفاده از این نوع درب ها برای ساختمان های مختلف ، برخی از افراد به آموزش نصب این نوع درب علاقمند شده اند. لذا در ادامه به صورت مختصر با چگونگی نصب این نوع درب ها آشنا می شویم.

مکان نصب درب ضد آتش

پیش از آموزش نصب درب ضد حریق باید مکان های نصب این نوع درب ها را شناخت. یکی از مکان های نصب درب ضد آتش ، راهرو و یا پاگرد است. نصب درب ضد آتش در راهرو و یا پاگرد ساختمان های اداری و تجاری موجب ایجاد یک مسیر ایمن برای تردد در زمان آتش سوزی می شود.

درب های ضد حریق دارای مدل های مختلفی هستند که مقاومت هر یک از آنها متفاوت است. با توجه به میزان آسیب پذیری مکان های مختلف در زمان بروز آتش سوزی ، از درب هایی با مقاومت مختلف استفاده می کنند. لذا پیش از سفارش درب ضد آتش باید به مکان نصب درب توجه نمود.

اجزای مختلف درب های ضد آتش

این درب ها با توجه به سفارش کاربر و صلاح دید سازنده از اجزای مختلفی ساخته می شوند. لولاهای فولادی ضد آتش ، فریم پروفیلی ، نوار دود بند ، قفل ، دستگیره ها و ... از اجزای مختلف درب ضد آتش به حساب می آیند که بهتر است پیش از آموزش نصب درب ضد حریق ، با آنها آشنا شوید.

چهارچوب فلزی درب ضد آتش ، باید برای نصب درب ضد آتش مورد استفاده قرار بگیرد. این چهارچوب ها با چهارچوب های عادی ، تفاوت زیادی دارند. لذا مناسب ترین چهارچوب برای درب ضد آتش می باشند.

- نکته مهمی که پیش از نحوه نصب درب ضد آتش به آن اشاره می کنیم این است که نصب درب اتوماتیک ، درب ضد حریق ، کرکره برقی ، راه بند برقی و ... باید توسط نصابان حرفه ای انجام شود تا پس از نصب درب از عملکرد درب رضایت داشته باشیم.

آموزش نصب درب ضد حریق به صورت خلاصه

نصب درب ضد آتش به صورت زیر انجام می شود :

آماده سازی محل نصب درب ضد آتش

تکنیک های آماده سازی شامل روش رول بوت و روش جوش می باشد.

- در روش رول بوت به مستحکم ترین شیوه ، زیرسازی درب ضد آتش انجام می شود. چنانچه برای نصب ، سفال تیغه ای انتخاب شود بایستی نخست 150 میلی متر از بخش های داخلی قاب را با استفاده از ملات های آماده درست کنید. در واقع باید آسترسازی را اجرا کنید. اگر زیرسازی به این روش به درستی انجام نشود ، پس از نصب با مشکل پیچش مواجه می شوید. در آموزش نصب درب ضد حریق باید روش های زیرسازی را به خوبی یاد بگیرید.

- در روش جوش باید بر اساس عرض دهانه ورودی و طول و عرض درب ضد آتش ، یک فریم ایده آل برای درب ضدآتش بسازید. توجه کنید که اندازه گیری دقیق دهانه و ابعاد درب برای ساخت فریم بسیار مهم است. فریم ، یک زیرسازی کاملاً ایده آل برای درب ضد آتش است.

اجرای زیرسازی و نصب چهارچوب

زیرسازی ایجاد شده را تکمیل نموده تا به سراغ نصب چهارچوب درب برویم. چهارچوب باید به گونه ای نصب شود که چهارچوب و درب ضد آتش به خوبی در زمان بسته شدن با یکدیگر چفت شوند. چهارچوب باید روی زیرسازی ایجاد شده ، کاملاً سوار شود. حتماً برای درب های ضدآتش از چهارچوب های مخصوص استفاده نموده و درب ضدآتش خود را بر روی چهارچوب های قبلی نصب نکنید.

نصب درب ضدآتش بر روی چهارچوب

آموزش نصب درب ضد حریق بهتر است در کلاس ها زیرنظر اساتید فراگرفته شود. صرفاً با خواندن چندین محتوای متنی و ویدئویی نمی توان نحوه نصب درب ضد آتش را آموزش دید. لذا توصیه نموده که در کلاس های آموزش شرکت کنید و از نزدیک مراحل مختلف نصب درب ضد آتش را ملاحضه کنید.

پس از نصب چهارچوب باید به کارگذاشتن لولاها اقدام نمود. درزگیرهای ضد حریق ، باید پس از سوار شدن درب بر روی چهارچوب نصب شوند. دقت داشته باشید که زمانی که درب به درستی نصب می شود ، کاملاً بر روی چهارچوب در زمان بسته شدن درب چفت می شود. نصب درب ضد حریق دارای دستورالعمل های زیادی است که نمی توان به ارائه توضیحات تمام آنها ، پرداخت. حتماً در کلاس های آموزشی به صورت دقیق و جامع به این مطالب اشاره می شود.

تست عملکرد درب (آموزش نصب درب ضد حریق )

پس از نصب درب ، حتماً باید باز و بسته شدن درب را تست کرد و تمامی اجزای درب را بازدید کرد. بدین ترتیب اگر اشکالی وجود داشته باشد ، سریعاً رفع می شود. به طور مثال ممکن است درب به درستی قفل نشود و یا درزگیری ها به خوبی انجام نشده باشد. لذا ضرورت دارد که پس از نصب درب به بررسی کلی درب اقدام شود.

طراحی دریچه دید بر روی درب های ضد حریق

بر اساس مکان نصب درب ضد حریق تصمیم گرفته که بر روی آن دریچه دید نصب کنند یا خیر. با نصب دریچه دید ، امکان  مشاهده سمت دیگر درب فراهم می شود. همچنین نور و هوا از این دریچه عبور می کنند. اما وجود دریچه ممکن است بر عملکرد درب ضد آتش ، اثر سوء بگذارد. لذا در اغلب موارد از نصب دریچه ضد حریق بر روی درب خودداری می کنند.

سخت افزار درب ضد حریق

آخرین نکته ای که در آموزش نصب درب ضد حریق به آن اشاره می کنیم ، ضرورت سازگاری تمامی یراق آلات درب همانند چفت ها ، لولاها و قفل ها و .... با گواهینامه ورقه درب است. به بیان دیگر ، تمامی اجزای درب باید از گواهینامه Certifire برخوردار باشند. همه سخت افزارها باید از نماد CE برخوردار باشند. نکته مهم این است که سخت افزارها باید فاقد هرگونه پیچ باشند.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما